Fundacja „Polskie Maki” stworzyła grę, której tło fabuły tworzą wybrane najsłynniejsze zabytki w Polsce. Na każdej karcie znajduje się ilustracja, jak i ciekawe fakty na temat danego obiektu. Celem gry jest zwiększenie wiedzy o tych szczególnych miejscach dla Polski i Polaków, promocja ich wśród członków Polonii i Polaków za granicą.
Zależy nam, aby Polonia i Polacy za granicą, a w szczególności dzieci i młodzież, uzyskiwali „podczas zabawy” w sposób atrakcyjny wiedzę o atrakcjach turystycznych w Polsce. Celem tej gry jest oczywiście promocja naszego, pięknego kraju, o którym wiedzę zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli mogą zdobywać poprzez zabawę. – mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
W grze ZABYTKOMANIA mamy 28 kart z ilustracjami zabytków zlokalizowanych w Polsce, podzielonych na kategorie ze względu na wiek, w którym powstały. Są wśród nich m.in. takie perły polskiego dziedzictwa narodowego jak Opactwo w Tyńcu, Zamek w Malborku, Zamek Piastowski w Legnicy, Zamek Książ czy Zamek Golubski. Na kartach znajdziemy także Twierdzę Wisłoujście, Twierdzę Srebrna Góra, Dworek w Żelazowej Woli czy Halę 100-lecia we Wrocławiu. Dla uatrakcyjnienia fabuły, w grze zaprezentowane zostały także dwa parki narodowe oraz cztery muzea: Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Śląskie w Katowicach oraz Kopalnia soli w Wieliczce. – Wierzymy, że wybór zabytkowych obiektów, które są podstawą fabuły gry, pozwala nie tylko umacniać w świadomości Polonii i Polaków za granicą Ojczyznę jako miejsce atrakcyjne, do którego warto powracać, ale także pozwoli zwiększać wiedzę o polskiej historii. Dzięki temu gracze zyskują pozytywne wyobrażenie o Polsce oraz utrwalają postawę patriotyczną, utrzymując łączność z Ojczyzną. – mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
Gra karciana „ZABYTKOMANIA – przeszłość w Twoich rękach” została oparta o zasady gry „MONOPOLY DEAL”, co gwarantuje atrakcyjność rozgrywki zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Gra została przygotowana z uwzględnieniem dwóch warstw językowych, dzięki czemu będzie umożliwiała rozgrywkę osobom władającym językiem polskim oraz alternatywnie językiem angielskim. Udało się dzięki temu poszerzyć krąg osób, na które oddziaływać będzie ta forma promocji Polski i polskiego dziedzictwa narodowego. – Nad grą „Zabytkomania – przeszłość w Twoich rękach” pracował cały sztab ludzi. Chcieliśmy, aby gra była dopracowana do ostatniego szczegółu, a mieliśmy na to bardzo niewiele czasu. Dzięki wielkiej mobilizacji udało nam się to. Powstał bardzo atrakcyjny koncept, który jest innowacyjny w kilku wymiarach – m.in. stworzyliśmy karty dwujęzyczne, umożliwiające rozgrywkę karcianą w języku polskim bądź angielskim. – mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
Największą innowacją naszej gry jest to, że rozgrywkę można przenieść także do świata wirtualnego. Po zeskanowaniu kodu QR gracz otrzymuje pytanie na temat danego zabytku, jeżeli odpowie prawidłowo, otrzymuje wirtualną kopię karty, co pozwala w ostatecznym rozrachunku gry zyskać przewagę dzięki wiedzy. – Uatrakcyjniliśmy grę tworząc rozgrywkę hybrydową z wykorzystaniem QR kodów. To dzięki nim rozgrywka będzie mogła toczyć się w bardziej atrakcyjny sposób i dzięki temu rozwiązaniu zyskujemy szersze możliwości promowania treści o Polsce, niż miałoby to miejsce w przypadku stworzenia gry opartej włącznie o talię kart. Skuteczność tego typu rozwiązań została potwierdzona w najnowszych badaniach naukowych opublikowanych m.in. w Journal of Educational Computing Research (2021) oraz Journal of Computers in Education (2023) – mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
Gra została stworzona w ramach konkursu „Polonia i Polacy za Granicą 2023” przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Cały projekt powstał dzięki finansowaniu z środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W ramach projektu gra jest dystrybuowana przez Fundację bez opłat do polskich szkół, organizacji polonijnych promujących Polskę, polski język i polską kulturę, a także organizacji zrzeszających Polonię na całym świecie.