Tegoroczna edycja wydarzenia Elefsina Cultural Capital rozpoczęła się od mającej miejsce w drugi weekend lipca inauguracji eventu artystycznego pod tytułem „Elefsina, mon amour” (Eleusis, moja miłość). Podczas uroczystości wystawiono prace 16 artystów, wśród których 9 było Grekami.
Inspirację na motyw przewodni zaczerpnięto z tytułu filmu Alaina Resnaisa „Hiroshima, mon amour”, do którego scenariusz stworzyła francuska pisarka, reżyserka i scenarzystka Marguerite Duras. Tematyka koncentruje się na traumie związanej z wysiedleniem, realiach życia w postindustrialnym świecie, niszczeniem środowiska naturalnego, katastrofami statków migrantów, różnorodnym pochodzeniu robotników oraz na śladach po dawnym Eleusis, historycznym mieście leżącym na zachód od Aten. Znaczna większość obecnych tam dzieł sztuki została stworzona specjalnie z myślą o tej wystawie.
Większość prac można podziwiać w starej olejarni (Paleo Eleourgio), gdzie mieści się również teatr pod gołym niebem. Wyjątkiem jest wystawa fotograficzna Aglai Konrad. Żeby nacieszyć oko zdjęciami jej autorstwa należy udać się do Centrum Sztuki „X-Bowling”.
Wystawa nadzorowana była przez dyrektorkę Narodowego Muzeum Sztuki Współczesnej w Atenach, Katerinę Gregos. Jaki przekaz niesie za sobą cała ta wystawa? Pani Katerina Gregos w poetycki i nieco tajemniczy sposób wyjaśnia, że wystawa jest „symbolicznym portretem społeczeństwa w okresie przejścia”.
Współczesne miasto, jak mówi pani dyrektor, „jest studium przypadku dla społeczeństw poszukujących nowej tożsamości”, z tą różnicą w porównaniu z innymi przemysłowymi miastami Europy, że jako miasto „wyraża raczej słodycz” niż wyobcowanie.
Dzieła artystyczne zajmują w starej fabryce oleju trzy pomieszczenia, jest więc co oglądać i będzie można to robić do 30 września 2023. Jest co prawda sporo czasu do końca, lecz jeżeli ma się możliwość wybrać się tam wcześniej, to nie warto czekać z tym do ostatniej chwili. Kto wie, może wystawa nie tylko zaspokoi potrzebę piękna u zwiedzającego, ale również skłoni go do pewnych refleksji.
opr. Magdalena Bonawenturska